DPS 101 (tutoriál)

Znalost taktik je povinná pro vstup na raid.

Moderátor: Kamenitxania

Odpovědět
Ytar
Příspěvky: 100

DPS 101 (tutoriál)

Příspěvek od Ytar » sob 23. led 2016 14:45:39

Zdravím, rozhodl jsem se udělat malý "tutoriál" jak zvýšit své DPS v raidu. Jedná se o obecná pravidla, aplikovatelná na všechny postavy a specky. Na začátek chci říct, že jsem tomu věnoval čas proto, aby to někomu pomohlo a rozhodně by to nikdo neměl brát jako nějaké "buzerování" za malé dps. Doufám, že to bude mít jen pozitivní efekt.

1) Hotkeys
Chvíli jsem přemýšlel čím vlastně začít. Co člověku nejvíce zvýší DPS? Tím nejpodstatnějším bodem jsou klávesové zkratky. Nejpodstatnější bod. Jde o to, že člověk místo aby skilly klikal myší, použije zkratky na klávesnici. Což nám zaprvé uvolňuje myš k pohybu po celé obrazovce, nemusíme jednotlivé skilly hledat na barech a tím pádem je větší pravděpodobnost že si všimneme, že stojíme v ohni. Doporučuji si upravit základní klávesové zkratky na vlastní, tak jak vám budou vyhovovat. Já osobně používám pouze čísla 1-5, protože jsou dostatečně dosažitelné od "WASD", dále používám písmena R T F G X Y. Poté CAPS LOCK a STŘEDNÍK. Pro ty, kdo mají šikovnější prsty potom můžu ještě doporučit Zkratky ALT + 1-5, SHIFT + 1-5 a CTRL + 1-5. Obecně skilly které máte špatně umístěné nebudete tolik používat jako ty na 1 a 2. Pro ty, kdo chtějí i investovat nějaké peníze doporučuji myš s více tlačítky, nebo klávesnici s přídavnými klávesami.

Obrázek


2) Dotky/debuffy/buffy.
Drtivá většina postav má nějaké buffy, debuffy nebo dotky, které se na cíli vyplatí udržovat. Jedná se většinou o efekty trvající přibližně 20 vteřin. Tyto skilly stojí nějaké menší množství many/energy a podobně. Nejsou výhodné používat pořád, jsou ale výhodné používat tak často, aby byl efekt neustále aktivní. Kdy obnovovat? Efekt neobnovujte až po jeho vypršení, malé % dmg se totiž ztratí, nebo bude zrovna méně vhodná doba. Efekty aplikujeme, když zbývá 30 a méně procent z původního trvání.
Jako ilustrační příklad. Feral druid má dotku která se jmenuje Rip s 24 vteřinovým trváním. Dotku tedy prodlužuji, pokud z dotky chybí 8 a méně vteřin.

Na obrázku je příklad nastavených Weak Auras (addon) pro feral druida na udržování dotek.
Obrázek
Naposledy upravil(a) Ytar dne sob 23. led 2016 16:07:44, celkem upraveno 3 x.
Obrázek
Obrázek

Ytar
Příspěvky: 100

Re: DPS 101 (tutoriál)

Příspěvek od Ytar » sob 23. led 2016 15:03:16

3) Ofensivní cooldowny
Každá, říkám KAŽDÁ, class má nějaký ofensivní cooldown. Jedná se o skilly které mají delší cooldown, přibližně minuta a více, a trvání kolem deseti vteřin. Jsou to většinou skilly, které zvyšují damage o HODNĚ. Například Rapid Fire u Huntera, Adrenaline rush u Rogue a další. Tyto schopnosti není možné udržovat aktivní po celou dobu boje, proto se z nich vždy musíme snažit "vyždímat" co nejvíce. I přesto však se snažíme tyto schopnosti používat vždy, když můžeme, protože ze dvou nedokonalých použití, dostaneme více než z jednoho dokonalého. Já osobně používám pravidlo, že schopnost "zdržím" maximálně o 10% cooldownu. To znamená pokud skill má 60 vteřin cooldown, čekám maximálně 6 vteřin než jej použiji znovu.
Takže se snažíme získat co nejvíce DPS z ofensivních cooldownů, ale zároveň je nechceme nechávat příliš dlouho jen tak ležet? Jak toho tedy docílit? Připravte se na použití před tím než skill můžete použít. Toto se netýká postav, které mají manu, jelikož většinou o ni starat nemusí (arcane mage vyjímka). Délka vyplývá z vlastních zkušeností, za jak dlouho je vaše postava schopna si vyregenerovat plnou energy/focus/rage apod. Řekl bych, že všichni se budou pohybovat okolo 10 vteřin. To znamená: Za 10 vteřin můžu jako feral druid použít berserk? Přestanu požívat schopnosti, jen autoattackuju a nechám postavu si vyregenerovat energy, ať co nejvíce cooldown využiju.
A nakonec, pokud má vaše postava více než jeden ofensivní cooldown, snažíme se je používat všechny najednou (dodržujeme však zásadu o "zdržování" skillů maximálně o 10%). Pokud vaše postava má jen jeden takový cooldown, pak se staráte alespoň o to, aby byl aktivní, když raid použije Bloodlust/Heroism/Timewarp, eventuálně legendární prsten nebo potku. Důvod, proč použijeme vše naráz a ne postupně je jednoduchý.

Jednotlivé efekty se totiž navzájem ještě umocňují. Nejen že díky bloodlust mlátíte rychleji, ale každý z těchto rychlejších útoků dává více damage díky agilitě z potky. Tento damage je pak ještě zvýšen o 25% legendárním prstenem a ještě navrch všechny tyto rychlé silné rány mají 30% šanci na multistrike/crit, nebo cokoliv jiného.

Dostanete z toho více DPS než když nejprve budete mlátit rychle ale slabé rány, pak silnější pomalé rány, pak dáte ranám navíc multistrike.
I když potka není přímo cooldown vázaný k dané postavě, zařadil bych ji sem, protože během boje ji použijete jen jednou, proto si musíte rozmyslet kdy. Pro ty, co nevědí co to je: Potka je lektvar, který vyrábí alchymisti. V Legion existuje několik verzí potek. Nejlevnější verzí je Potion of prolonged power, který zvýší všechny vaše primární staty o 2500 (inteligence, strenght, agility, stamia) po dobu 1 minuty. Dražší verze jsou pak Potion of teh old war (pro melee) a potion of deadly grace (pro ranged). Doporučuji se podívat na internet který potion máte používat, existují totiž vyjímky.
Takže ideální stav je: Raid zapne heroism a legendární prsten, vy si vypijete potku, zapnete všechny cooldowny co máte a mlátíte bosse nejsilnějšími skilly které máte.
Prokud máte extrémně dlouhý cooldown (5minut a více) Tak jej používejte hned na začátku boje, máte totiž potom šanci, že jej stihnete použít ještě jednou na konci boje.
Obrázek
Obrázek

Ytar
Příspěvky: 100

Re: DPS 101 (tutoriál)

Příspěvek od Ytar » sob 23. led 2016 15:09:44

4) Positioning - místo kde stojíte
Tento bod je extrémně důležitý pro všechny kouzlící postavy, do určité míry i pro huntery, ale má i nějaký malý efekt na postavy na blízku. Prostě a jednoduše, pokud se hýbete, nekouzlíte, tudíž nedáváte damage. Na základě zkušeností si najděte místo kde budete stát, které je pro vás výhodné a snažte se na něm zůstat co nejdéle. Důvody mohou být jakékoliv, například víte, že v určitou chvíli se boss bude přesouvat z bodu A do bodu B. Proto si najdeme takové místo, odkud bude tento posun co nejkratší, pokud možno žádný. Tento bod nejvíce ovlivňuje kouzlící postavy, protože se nemohou pohybovat během kouzlení. Pro marksman huntery má význam jelikož můžou přijít o Sniper training buff, když se budou moc pohybovat. Pro zbývající postavy má pouze efekt ten, že se postava stává o něco hůř ovladatelná.

5) Pull – začátek boje
Začátek boje je ve wowku velmi specifický a podstatný. Je to většinou chvíle kdy vaše postava dává největší poškození, kterého je schopna. Je to z toho důvodu že máte plný resource, všechny schopnosti připravené. Navíc, pokud máte nějaký item (většinou trinket) který má „proc chance“ (šance na aktivaci) například 15% šance že dostanete přibližně 1000 critu, tak se vám aktivuje. To většinou znamená, že na začátku boje máte všechny buffy které můžete mít. A máte je zároveň. Proto na začátku zapínáme úplně všechny ofensivní cooldowny, které můžeme.
Další specialitou na začátku je takzvaná „prepotka“. Jedná se vlastně o použití potionu, těsně před tím, než se začne mlátit boss. Ve wow je omezení, které omezuje použití potionů na jeden za boj s bossem. Toto omezení se však dá obejít tím, že si potion vypijeme těsně před tím, než začneme, tím pádem vlastně dostaneme 2 potiony místo jednoho. Což je důvod, proč nemáme rádi, když někdo praští bosse dříve, než skončí odpočet.
Obrázek
Obrázek

Ytar
Příspěvky: 100

Re: DPS 101 (tutoriál)

Příspěvek od Ytar » sob 23. led 2016 15:23:48

6) Flašky, jídlo, runy, gemy, enchanty
Pokaždé když jsme v raidu, tak ten Reve říká „dejte si potky, najezte se, dejte si runy, kdo máte.“ K tomu všemu se vždy najde někdo s bonzovacím addonem (Illy nebo Anny), který upozorní ty, kterým některý z těchto buff chybí.

Proč vlastně používáme tyto itemy? Při vysvětlování důvodů se budu často odkazovat na to, když jsme dávno wipli na Socretharovi když měl 300 tisíc životů (cca 0,5% jeho životů). Pro vysvětlování budu používat raid o velikosti 15ti členů.
  • Consumables:
  • Největší buff je „flaška“, opět výtvor alchymistů, přidávající 1300 statu. Celý raid tím vlastně získává 19 500 statu.
  • Jídlo přidává 375 hlavního secondary statu (crit, mastery, multistrike…) pro raid tedy 5625 statu.
  • Runy přidají raidu dalších 3000 hlavního statu.
    Tyto čísla už jsou rozhodně rozdíl mezi killem a wipem. Pořád málo?
  • Enchanty:
  • 2 prsteny po 200 secondary statech
  • 200 primárního statu cloak
    To je dohromady 400 sekundárního a 200 primárního statu na člověka.
    Když to tedy sečteme, máme 3000 primárního a 6000 sekundárního statu na celý raid.
  • Enchanty necků jsou velmi specifické. Nedávají totiž specificky staty (existujou superlevné verze které dávají 200 statu, ale nedoporučuji je), nicméně dávají nějaký bonus který zvýší DPS cca o 2-3%. Pokud počítáme s 10ti DPS v raidu, kde každý má 400k dps a přičteme 2% za každého hned máme clekově 80k dps navíc.
  • Gemy: Gemy jsou právě v docela smutné situaci. Vždy když nám dropne gear, tak má šanci na to že bude obsahovat slot pro gem. Průměrně tedy budu počítat, že každý z nás má 2 gemy. Každý po 200 sekundárního statu. To znamená 400 na osobu, čili 6000 na raid.
Z těchto všech věcí tedy raid dostává:
22 500 strenght/agility/intellect
11 625 crit/mastery/haste…


Což je HODNĚ statů. Je to dokonce tolik statů, že je to ekvivalent jednoho člověka v raidu navíc.
Když se na PTR/v Betě a podobně testují boje, testují se S TĚMITO BUFFY. To znamená, že když je nemáme, děláme si boj vlastně ještě těžší, než byl zamýšlen.
Obrázek
Obrázek

Ytar
Příspěvky: 100

Re: DPS 101 (tutoriál)

Příspěvek od Ytar » sob 23. led 2016 15:24:52

Sice bych mohl dále vysvětlovat pomocí čísel, jaké maličkosti hrají roli, už tak je však text dost dlouhý. Pro ty, kteří o těchto věcech slyší poprvé, je to příliš hodně informací na to, aby jste je všechny pobrali a aplikovali ve hře. Proto se snažte učit po jednom. Nejprve si enchantujte gear, pak se podívejte na první bod. Naučte se používat hotkeys. Pak se podívejte na druhý bod. Nesnažte se udělat všechno naráz, nezvládnete to a akorát budete vystresovaní, řeknete si, že jsou to kraviny a vykašlete se na to. Proto jedno po druhém. A pro ty zkušenější, doufám, že jste se naučili alespoň jednu novou věc, nebo si připomněli, co jste znali, ale nedělali.

Další guide bude zaměřený na addony a interface.

Khazos/Ytar
Obrázek
Obrázek

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host